Dolar 41,2746
Euro 48,3454
Altın 4.815,71
BİST 10.486,09
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 29°C
Parçalı Bulutlu
İstanbul
29°C
Parçalı Bulutlu
Per 30°C
Cum 28°C
Cts 27°C
Paz 26°C

Otizmli çocuklarda spor eğitimi sosyal uyumu destekliyor…

Uzmanlar, otizmli çocukların okul öncesi devirde spor marifetleri kazanmasının akranları ile olan bağlantıda değerli olduğunu söylüyor.

Otizmli çocuklarda spor eğitimi sosyal uyumu destekliyor…
REKLAM ALANI
4 Eylül 2024 19:36
22

Sosyal ahenk ve irtibat kurma hünerleri kazanan otizmli bireylerin dikkatini daha âlâ topladığını ve özgüven kazanımlarının olumlu istikamette geliştiğini lisana getiren Fiziksel Aktivite ve Hareket Eğitmeni Mustafa Kurt, “Spor eğitimlerinde çocuğun sözel, görsel ve dokunsal olarak maharet kazanımı desteklenmeli. Temel hareket marifetlerinin kazanımları, otizmli çocukların okul öncesinde akranlarıyla olan irtibatlarını kuvvetlendirir.” dedi.

Üsküdar Üniversitesi NP Feneryolu Tıp Merkezi Fizikî Aktivite ve Hareket Eğitmeni Mustafa Kurt, otizmli çocukların toplumsal ahenk marifetleri kazanmalarında spor eğitimlerinin değeri hakkında bilgiler paylaştı.

ARA REKLAM ALANI

Okul öncesi devirde akran biletişimi önemli

Otizm spektrum bozukluğu olan okul öncesi 3-6 yaş kümesinde bulunun bireylerin spor hüneri kazanımlarının kendi akran etkileşiminde epey değerli bir rol oynadığını belirten Mustafa Kurt, “Al-ver, At-tut, Otur-kalk, ileri-geri-sağ-sol üzere komutların kazanımları, otizmli çocukların okul öncesinde akranlarıyla olan bağlantılarını kuvvetlendirir. Top sürükleme, yuvarlanan topu amaca atma, emekleme, çember içerinde bekleme, eğilerek obje alma, topu yerden sektirerek atıp tutma, çift ve tek ayak sıçrama, en az kendi uzunluğu kadar aralıktan tek-çift el maksada çember atma üzere temel spor marifetlerinin kazanımları hayli kıymetlidir.” dedi.

Sosyal ahenk hüneri kazanan otizmli çocukların özgüvenleri artıyor

Otizmli bireylerin davranış bozukluklarının belirlenip eksik taraflarının geliştirilmesinin ehemmiyetine vurgu yapan Mustafa Kurt, “Otizmli bireyin yer değiştirme hareketleri yapabilmesi, istikrar hareketleri yapabilmesi, küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapabilmesi, obje denetimi gerektiren hareketleri yapabilmesi üzere birinci marifet kazanımlarına bakılıp eğitim planlamasının buna nazaran yapılması gerekir.” dedi.

Hedefler doğrultusunda otizmli bireyin gelişiminin yardımlı ve yardımsız olarak desteklenmesi gerektiğini söz eden Mustafa Kurt, toplumsal ahenk ve irtibat kurma maharetleri kazanan otizmli bireylerin dikkatini daha âlâ topladığı, özgüven kazanımlarının olumlu tarafta geliştiği ve akran bağlantısı ile toplumsal ahenkte sorun yaşamayıp etkileşim sağlayabildiğinin gözlemlendiğini söyledi.

Otizmli çocuklar sözel, görsel ve dokunsal olarak desteklenmeli

Otizmli çocukların dikkat ve odaklanmasının kendi yaş kümesine nazaran hayli kısa müddetli olduğunu hatırlatan Fizikî Aktivite ve Hareket Eğitmeni Mustafa Kurt, bu nedenle otizmli çocukların spor eğitimi süreçlerinde birtakım zorluklarla karşılaşılabileceğini söyledi ve kelamlarını şöyle tamamladı:

“Eğitimlerde çocuğun sözel, görsel ve dokunsal olarak maharet kazanımı desteklenmelidir. Örneğin çift ayak sıçrayamayan otizmli bir birey o an dikkat eksikliği yaşıyor yahut farklı bir tarafa gitmek istiyor olabilir. Eğitmenin görsel olarak o hareketi yapıp dikkatini çekmesi gerekir. Sözel olaraksa kısa ve tane tane komutlar verilmeli. Otizmli birey sıçrayamıyorsa yardımlı formda sıçraması sağlanmalı. Ellerinden tutulup ‘eğil, zıpla’ komutlarının hudutlu alan içerinde tekrarlanması gerekir. Oyunla birleştirerek dikkatinin zıplamaya yönelmesi sağlanmalı. Otizmli çocuğun ilgi alanları eğitmenler tarafından keşfedilmeli böylelikle ağlama, kendini yere atma, farklı istikamete bakma üzere davranışlarda eğitmen dikkatini çekerek odaklanmasını sağlayabilir.” 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI